یزدفردا" وارده -فاطمی نیا "ساخت و پرتاب ماهواره اميد به فضا، كه با تلاشهاي دولت نهم در ميسر پيشرفت و توسعه و همچنين در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر بومي سازي فناوري و تاكيد بر تكيه بر اعتماد به نفس ملي به ثمر رسيد بار ديگر نقش و جايگاه جمهوري اسلامي ايران را در عرصه بين المللي افزايش داد و واكنش هاي فراواني چه در داخل و چه در خارج از كشور را سبب شد.

در بعد خارجي اظهارات مقامات كشورهاي غربي از جمله، "فرانک اشتاين ماير" وزير امور خارجه آلمان كه پرتاب موفق ماهواره "اميد" را نشانه ناكارآمدي تحريمهاي غرب عليه ايران دانست، تنها یک نمونه است. وی در دیدار با هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا، افزايش کارآيي تکنيکي ايران در عرصه هوا و فضا و استقرار ماهواره‌ در مدار را مايه نگراني‌ خواند.

اما در نقطه مقابل، کشورهاي اسلامي و در حال توسعه، با ابراز خرسندي از چنين اقدامي، پيشرفت‌هاي رو به افزایش دانشمندان ايراني را ستودند.

اين واكنش ها در خارج از كشور كه نشان از تأثيرگذاري پرتاب ماهواره اميد در ارتقاء جایگاه قدرت جهانی ايران داشت، با پیشواز 2 رویکرد سلبی و مصادره‌ای همراه شد.

پس از آنكه مقام معظم رهبري در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور، اين موفقيت را نشانه درستي اميدهايي خواندند كه انقلاب شكوهمند اسلامي در دل‌ها پديد آورده است، مخالفان دولت يا مبادرت به بايكوت اين خبر در رسانه‌هاي خود كردند يا اينكه اين موفقيت را به نفع خود مصادره نمودند.

در حالي كه تمام مراحل اين كار، از طراحي و ساخت تا عملياتي كردن اين پروژه پس از تصويب برنامه راهبردى فعاليت هاى فضايى كشور در هيأت دولت يعنى تابستان سال ۱۳۸۵ رسماً آغاز شد، حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي ستاد مرکزي احياي امر به معروف و نهي از منکر و برگزار کنندگان "همايش ملي نظارت همگاني" در استان لرستان، با اشاره به دستاوردهاي عظيم 30 سال گذشته انقلاب اسلامي، دستيابي به خودکفايي در صنايع موشکي، فضايي و ماهواره يي را يکي از مهم ترين اين دستاوردها خواند و گفت: «8 سال دفاع مقدس به مسئولان نظام اثبات کرد که براي حفظ استقلال و عزت، بايد در صنايع موشکي، فضايي و ماهواره‌اي به خودکفايي برسيم و در زمان جنگ، کار ساخت موشک و ماهواره در 2 بخش جداگانه آغاز شد و پس از پايان جنگ، دولت با سرعت، سرمايه گذاري در اين زمينه را آغاز کرد که حاصل تلاش ها اکنون ماهواره اميد ايران است که مايه عزت و افتخار و غرور کشور است.»

از سوي ديگر، جريان موسوم به اصلاحات كه مواردي از جمله تعليق برنامه هسته‌اي،‌ و تشویق به عقب‌نشینی و امتیازدهی را در رزومه خود دارد، در عمل، بایکوت این رویداد عظیم خبری و ندیدن آن را بهتر از هر روش دیگری دانست، تا شاید برای آن ضرب‌المثل انگليسي که "آن چيزي كه براي ماست، همواره براي ما خواهد ماند، اما در مورد آن چيزي كه براي شماست، مذاكره مي‌كنيم" معادل فارسی رفتاری در حوزه رسانه تولید کرده باشند.

به هر حال، اگرچه اين موفقيت نافي تلاش دولت‌هاي گذشته نيست اما مصادره پروژه‌اي كه تماماً در اين دولت از ابتدا تاکنون پیشرفت داشته است و یا ندیدن آن، دور از رفتار حرفه‌ای رسانه یا یک سیاستمدار کهنه‌کار است.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا